Bridgestone och SOK ska få fler unga till olympiska idrotter
Bridgestone blir ny partner till Sveriges Olympiska Kommitté. Företaget kommer ägna särskild kraft åt de urbana idrotterna som är nya på det olympiska programmet.
- Livsstilsidrotterna som är nya på OS-programmet skapar möjlighet för den olympiska rörelsen att växa. Det är en resa vi gärna gör tillsammans med Bridgestone, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.
Avtalet med Bridgestone sträcker sig över OS i Tokyo nästa år och det japanska företaget kommer att inrikta sig på barn, ungdomar och talanger i början av sina karriärer.
- Vi på Bridgestone Sverige ser fram emot att utöka vårt olympiska toppartnerskap genom att bli nationell partner till SOK. Vår gemensamma satsning på de nya livsstilsporterna tror vi kommer hjälpa till att attrahera nya målgrupper till den olympiska rörelsen, säger Bridgestones marknadschef Jesper Pettersson.
Under Olympic Day är målet för Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) att fler barn ska kunna hitta sin idrott. Med hjälp av Bridgestone så breddas nu det arrangemanget genom att även ta med olympiska programmets nya livsstilsidrotter.
- Barn och unga kommer att få testa grenar som klättring, skateboard och basket 3x3. Det var långa köer när vi hade premiär i Malmö den gångna helgen. Vi kommer att göra samma sak i Kungsträdgården i Stockholm 9-10 augusti, säger SOK:s marknadschef Tobias Hauff.