Olympiafestivalen 2024 på Westfield Mall of Scandinavia. Foto: TT.

Publicerad 22 oktober 2024

Olympiafestivalen tog oss närmare OS

OS i Paris sammanfattas i superlativer världen över och samma ordalag gäller när Olympiafestivalen summeras. Nära en kvarts miljon människor kom närmare spänningen, medaljerna och OS-upplevelsen på Westfield Mall of Scandinavia i Solna.

Festivalen var uppbyggd likt en amfiteater på Water Plaza, mitt i hjärtat på Westfield Mall of Scandinavia, under hela OS-perioden. Där fanns något för alla, från livevisningar av de olympiska tävlingarna på storbildsskärmar till prova-på-idrotter som basket och skateboard på Arenatorget. Fritidsbanken bidrog med en aktivitetscontainer fylld med sportutrustning, vilket gav besökarna en chans att testa nya sporter och samla OS-diplom. För de yngre besökarna fanns en pysselhörna där barn kunde skapa egna hejarklacksskyltar till sina favoritolympier.

Nära 950 000 människor passerade området Water Plaza och var fjärde valde att besöka Olympiafestivalen.

- Vi är stolta och tacksamma för att ha skapat en ny mötesplats för den olympiska rörelsen i Sverige tillsammans med SOK. Engagemanget har varit exceptionellt och antalet besökare otroligt imponerande. Med denna framgång i ryggen ser vi fram emot att fortsätta vår resa de kommande åren, bygga på våra gemensamma värderingar och skapa oförglömliga upplevelser, säger Camilla Garami, Head of Westfield Rise - Northern Europe.

- Att Westfield Mall of Scandinavia har blivit en arena för OS-upplevelsen är fantastiskt. Vårt samarbete med Sveriges Olympiska Kommitté har verkligen gjort idrotten mer tillgänglig för allmänheten, tillägger Sofia Rundström, General Manager Westfield Mall of Scandinavia.

Människor i gula och blå kläder med svenska flaggor.

Publiken som samlats på Olympiafestivalen för att hylla de svenska OS-hjältarnas hemkomst till Sverige. Foto: TT.

Ett unikt firande för svenska folket

En av festivalens stora höjdpunkter såklart de tillfällen då besökarna fick välkomna hem och hylla de svenska OS-hjältarna. Tusentals samlades för att välkomna hem de nybakade OS-medaljörerna Tara Babulfath, judo, Jenny Rissveds, mountainbike, segelbesättningarna Anton Dahlberg och Lovisa Karlsson samt Rebecca Netzler och Wilma Bobeck, pingishjältarna Truls Möregårdh, Anton Källberg och Kristian Karlsson, beachvolleykillarna Jonatan Hellvig och David Åhman och såklart även storstjärnorna Sarah Sjöström och Armand Duplantis. Det var alla härliga stunder av glädje och stolthet, där barn och ungdomar fick chansen att komma närmare sina idoler och fira deras fantastiska prestationer tillsammans.

Musiken bidrog till den festliga stämningen, inte minst genom OS-artisten Liamoo som framförde OS-låten "Hjärtan" live vid flera tillfällen under festivalens sista dagar.

-Olympiafestivalen blev en stor framgång på alla sätt och vis. Den olympiska andan genomsyrade varje dag, där besökarna inte bara följde spelen via skärmarna, utan också aktivt deltog i olika grenar och firade våra medaljörer. Westfield Mall of Scandinavia blev en samlingspunkt för både unga och gamla, där alla kunde känna sig delaktiga i OS-upplevelsen och inspireras av våra svenska idrottare, säger Frida Nevalainen som projektledde festivalen från SOK:s sida.

Tack till alla som deltog och gjorde Olympiafestivalen till en sådan minnesvärd upplevelse! Tack också till våra huvudsponsorer Uniqlo och Svenska Spel, samt alla andra partners som gjorde detta möjligt. Vi ser redan fram emot nästa stora olympiska äventyr!

Partners

Huvudsponsorer, logotyper