Högtflygande planer gör Sverigehuset till skandinaviskt i Tokyo
Succén under PyeongChang 2018 med ett svenskt hus som samlar truppen, näringsliv och publik kommer att upprepas i Tokyo. Med hjälp av SAS kommer konceptet tas till nya höjder och House of Scandinavia blir en mötesplats för hela Skandinavien.
- Det är en dröm för oss att få vara med och skapa den här Skandinaviska mötesplatsen under spelen i Tokyo. Det kommer bli ett hem för idrottare, den olympiska familjen, media, partners och publik från Sverige, Norge och Danmark. Vi vill skapa en inspirerande miljö som framhäver våra nordiska värderingar, företag och lösningar. House of Scandinavia är en plats för innovativa samarbeten och möten, berättar Cecil Svegaarden, head of Brand Experiences på SAS under Olympic Camp.
Spelens naturliga mötesplats
House of Scandinavia kommer att ligga väldigt nära OS-byn, på grannön i området som under OS kommer att kallas “Nations Village”. Den svenska truppen kommer att hålla merparten av sina presskonferenser inför tävling i House of Scandinavia. Discovery Networks har en stor studio i huset och kommer direktsända i sina tv-kanaler och på sociala media.
Huset kommer också vara den centrala platsen att fira svenska medaljer och för aktiva och ledare att möta släkt och vänner som har åkt till Tokyo för att stötta och hejja på plats. Huset fungerar även som den naturliga utgångspunkten för SOK:s gästprogram där gäster från regeringen, kungahuset, näringslivet och idrotten kommer att ingå.