Slopestyleåkaren Emma Dahlström intervjuas av Discovery Networks Sweden under Olympic Camp på Kreta. Foto: SOK

Publicerad 14 maj 2017

Discovery sänder OS 16 dygn i sträck

Discovery Networks Sweden har redan börjat jobba inför OS i PyeongChang. Då ska det största svenska tv-teamet genom tiderna sända direkt 16 dygn i sträck.

Om du slår på Kanal 5 i mitten av februari nästa år är det bara en sak i programtablån, dygnet runt. De 23:e olympiska vinterspelen i PyeongChang.

Discovery Networks har köpt sändningsrätten i Sverige och ytterligare ett 50-tal länder för de kommande fyra olympiska spelen och Discovery Networks Sweden storsatsar inför premiären i PyeongChang.

Jonas Karlsson har värvats från SVT och kommer att dagligen hålla i studioprogrammet mellan 06 och 16 varje dag (svensk tid). Förutom Jonas Karlsson kommer Jessica Almenäs och Karin Frick i första hand att leda sändningarna från Sydkorea.

Skidskytten Fredrik Lindström får hjälp med ljudet.

Med Kanal 5 som huvudkanal når Discovery över fem miljoner svenskar varje vecka. OS kommer också att sändas i Kanal 9, Eurosport 1 och Eurosport 2. En ny förbättrad variant av Eurosport Player kommer dessutom att lanseras inför spelen.

Discovery Sweden har 109 ackrediteringar till personal som kommer att åka till PyeongChang.

- Det är den största svenska tv-truppen som skickats till ett OS, säger Discovery Networks Swedens pressansvarige Daniel Lagerkvist.

Bland experterna finns Per Elofsson (längd), Magdalena Forsberg (skidskytte), Anja Pärson (alpint), Peter Forsberg (ishockey), Anders Södergren (skidor), Daniel Rudslätt (ishockey), Hans Olsson (alpint) och Carl-Johan Bergman (skidskytte).

Skicrossåkaren Victor Öhling Norberg framför den gröna skärmen. Foto: SOK

Skicrossåkaren Victor Öhling Norberg framför den gröna skärmen. Foto: SOK

Under Olympic Camp på Kreta har Discovery börjat förberedelserna inför Sydkorea. Alla i den svenska bruttotruppen filmas framför en ”green screen” för att sändningarna ska hålla högsta möjliga tekniska kvalité. Jonas Karlsson har suttit ned i långa intervjuer med ett 20-tal aktiva och många har fått svara på personliga frågor av Discoverys team för sociala medier.

- Det är otroligt viktigt för oss att ha ett bra samarbete med medierna. Discovery är en värdefull olympisk partner för att kunna utveckla idrotten, säger Peter Reinebo, verksamhetschef för Sveriges Olympiska Kommitté.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper