Så gjorde vi - skolorna berättar

Den olympiska tanken är att idrotten är ett medel att föra människor samman och öka förståelsen för varandra, såväl som att öka sin egen självkännedom och fysiska förmåga. Se hur några andra skolor gjorde för att skapa OS i skolan:

KYRKSKOLAN, SORUNDA

"Vi är jättenöjda med vårt arbete under veckan. Barnen och lärarna har uttryckt sig mycket positivt. De har haft stor entusiasm i sina uppgifter och visat mycket ansvar och rörelseglädje. Varje klass har var för sig jobbat med OS inom varje ämne. Många av lärarna har använt sig av tipsen på hemsidan, www.osiskolan.se, som vi haft stor nytta av. Det blev en bra start på terminen. Sammanhållningen och atmosfären var på topp! Minnet av denna fantastiska vecka kommer länge att leva kvar hos oss på Kyrkskolan och vi längtar redan till nästa Olympiska Spel."
Ladda ner PDF med hela Kyrkskolans planeringPDF


PARKSKOLAN, LAHOLM

"Det positiva med projektet är att elever och personal lär känna varandra bättre och det blir en mjukstart för alla våra nya elever. Vi har bara hört positiva kommentarer från våra elever och alla verkar väldigt nöjda. Det vi kan se nu är att planeringen för de teoretiska ämnena har kommit lite i andrahand vilket vi säkert kan förbättra till OS i Kina 2008"
Ladda ner PDF med hela Parkskolans planeringPDF


SMEDSLÄTTSKOLAN, BROMA

"...och vi nådde vårt mål att glädja barnen. Barnen var så nöjda!"
Ladda ner PDF med hela Smedslättskolans planeringPDF

Ämne för ämne


BILD

De Olympiska spelen och konst har alltid hört ihop. Förr tävlade man i konst och poesi. I dag läggs det ner miljardbelopp på loggor, maskotar, souvenirer mm.

FÖRSLAG PÅ OS-RELATERADE UPPGIFTER:

  • Skapa affischer och idolporträtt i olika tekniker
  • Avbilda atleter från olika tidsepoker
  • Rita en egen OS-maskot
  • Göra foto- eller bildutställning med OS-tema

Pedagogisk planering för ämnet BILD (PDF)

PDF

ENGELSKA

Använd tidningar, intervjuer, nyhetssändningar, kända platser, sånger samt TV för att få idéer!

FÖRSLAG PÅ OS-RELATERADE UPPGIFTER:

  • Gör en egen OS-tidning
  • Vad heter de olika olympiska idrotterna på engelska
  • Gör egna idolporträtt och översätt intervjuer
  • Skriv ett tacktal

Pedagogisk planering för ämnet ENGELSKA (PDF)

PDF

HEMKUNSKAP

Lasagne, Fish and Chips eller Falafel? Låt smaklökarna känna på mat och bakning från olika länder!

FÖRSLAG PÅ OS-RELATERADE UPPGIFTER:

  • Planera en sund och god veckomatsedel
  • Vad bör man äta före, under och efter träning?
  • Baka och laga mat till skolans "OS-bankett"; blir det OS-bröd, OS-kakor eller en OS-lagbar tårta?

Pedagogisk planering för ämnet HEMKUNSKAP (PDF)

PDF

IDROTT OCH HÄLSA

Låt eleverna prova olika grenar under lekfulla former. Alla ska kunna vara med och känna glädje över att röra sig och ha roligt tillsammans under idrottsaktiviteterna. Använd fantasin och uppfinn nya idrottsgrenar!

FÖRSLAG PÅ OS-RELATERADE UPPGIFTER:

  • Ge eleverna aktivitetskort där de får poäng för fysiska aktiviteter. Lotta gärna ut priser!
  • Tävla mot eliten; du springer 100 meter och OSsprintern 200 m. Therese Alshammar simmar 100 meter och du 25 meter. Anna Holmlöv skicrossar nedför backen lika fort som pulka?
  • Gör en egen OS-dans, invigningdans eller -marsch

Pedagogisk planering för ämnet IDROTT OCH HÄLSA (PDF)

PDF

MATEMATIK

Idrott är verkligen dramatik och matematik, med alla sträckor, tider och rekord av allehanda slag. Hitta på roliga uppgifter med fakta från olika OS där alla idrotter finns beskrivna!

FÖRSLAG PÅ OS-RELATERADE UPPGIFTER:

  • Titta på ett lands befolkning, rita diagram och jämför med andra länder
  • Medelvärde, typvärde och median, undersök t ex basketlagets längd, kampsportarnas vikt, längdskidåkarnas träningstimmar osv
  • Olika avstånd t ex från din skola till London, till Danmark, till Ryssland osv. I meter, kilometer, fot och miles ...

Pedagogisk planering för ämnet MATEMATIK (PDF)

PDF

MUSIK

En "rap" " Brottartrikå och blomkålsöra, nu Johan Eurén är det bara att tuta å köra" eller "Haag och Kalla kan medalj lätt nå, det gäller ju bara att skida på" Nationalsång, rap, OS-låt och hejaramsa — musik och OS hör sannerligen ihop!

FÖRSLAG PÅ OS-RELATERANDE UPPGIFTER:

Skriv hejaramsor, rap och sånger med OS-tema
OS-låtar förr och nu: vilka är officiella?

Pedagogisk planering för ämnet MUSIK (PDF)

PDF

NATURORIENTERADE ÄMNEN

(BIOLOGI, FYSIK OCH KEMI)

För att bli idrottare måste man beakta många av fysikens lagar och dessutom förstå sig på en hel del kemi. Kunskaper om kroppen och kost är förstås en förutsättning för att bli framgångsrik!

FÖLAG PÅ OS-RELATERANDE UPPGIFTER:
Kroppen: Vilka är byggstenarna i din kropp? Vad är skelettets/ledbandens/ musklernas uppgift? Vilka organ samverkar när du springer/skriver/lyssnar?
Friktion: Ta tid i rutschkanan/pulkabacken, sammanställ i tabell och gör ett diagram. Hur kan man åka fortare/långsammare? Varför går en skida fortare om man vallar den? Kan du hitta den snabbaste vallan?
Kosten: Vad är näringsämnen? Vilka ämnen är särskilt viktiga att du får i dig om du tränar mycket? Vad är återhämtningsmål?

Pedagogisk planering för NATURORIENTERADE ÄMNEN (PDF)

PDF

SAMHÄLLSORIENTERADE ÄMNEN

(GEOGRAFI, HISTORIA, RELIGIONSKUNSKAP, SAMHÄLLSKUNSKAP)

Intresset för de Olympiska spelen är både stort och globalt och samlar deltagare från alla kontinenter. Vilka länder får vara med på ert OS? Är hela världen representerad?

FÖRSLAG PÅ OS-RELATERADE UPPGIFTER:

  • Presentera era deltagarländer. Hur ser det ut med befolkning, infrastruktur, naturtillgångar, klimat, BNP, medellivslängd, styrelseskick, valuta, mänskliga rättigheter, religion. Jämför med Storbritannien eller jämför olika deltagarländer.
  • Media och OS: Hur framställs idrotterna och idrottsutövarna? Gör en anslagstavla där ni samlar klipp och egna arbeten, granska medias bevakning av OS
  • Etik, moral och livsfrågor: Diskutera fusk, doping, medaljhets och girighet kontra vänskap, Fair Play och sundhet. Behövs regler i idrott?

Pedagogisk planering för SAMHÄLLSORIENTERADE ÄMNEN (PDF)

PDF

SLÖJD

Släpp loss kreativiteten; nu är det bara att börja tillverka! Blir det med en egen OS-logga?

FÖRSLAG PÅ OS-RELATERADE UPPGIFTER:
Textilslöjd: tillverkning av nyckelband, mössor eller mobilsmycken
Träslöjd: tillverkning av pussel med OS-motiv eller facklor

Pedagogisk planering för SLÖJDÄMNENPDF